Στάδια Ανάπτυξης

Το μωρό σας γίνεται πλέον νήπιο!

Ξεκινάει η ηλικία όπου το παιδί σας θα κάνει πολλά πράγματα για πρώτη φορά. Μην εκπλαγείτε αν το δείτε να περπατάει ή αν αρθρώσει τις πρώτες του λεξούλες.

Θυμηθείτε ότι το πιο πιθανό σε αυτήν την ηλικία είναι να υιοθετήσει τις ταμπέλες που του βάζετε εσείς, π.χ. εάν το αποκαλείτε «καλό παιδί» θα είναι καλό παιδί, διαφορετικά εάν το χαρακτηρίζετε ως «κακό παιδί», είναι πιο πιθανό να συμπεριφέρεται έτσι. Αυτή είναι η περίοδος του αρνητισμού.

Στην ηλικία των 15-18 μηνών είναι κανονικό για αυτό να πει «όχι» ακόμα και αν εννοεί «ναι». Είναι ένα φυσιολογικό και υγιές μέρος της ανάπτυξης του. Πρέπει να δράσετε έξυπνα και να αποφύγετε ερωτήσεις που δίνουν την ευκαιρία στο μωρό σας να λέει όχι. Δώστε πολύ θετική προσοχή και παινέψτε το όταν κάνει αυτό που του έχετε πει. Οφείλουμε να του δίνουμε συνεχώς νέα κίνητρα, να καλλιεργούμε τις δυνατότητες του και να το βοηθήσουμε να αναπτύξει τη σχέση του με τα αντικείμενα.

Θυμηθείτε ότι το μωρό σας τώρα προχωράει μακριά από την βρεφική ηλικία και κάνει τα πρώτα βήματα για να σχηματίσει την προσωπικότητα του. Αρχίζει να γίνεται ανεξάρτητο και νιώθει την ανάγκη να σας πείσει για αυτό! Προσοχή στον τρόπο που θα το χειριστείτε!

Το παιδί στην ηλικία των 15-18 μηνών ναι μεν θα αντιδράει αν παρέμβουμε σε κάποιο του εγχείρημα αλλά από την άλλη θα αναζητάει την συντροφιά μας και θα τη διεκδικεί (κυρίως της μητέρας). Μη σας φανεί περίεργο αν αρχίσει να θυμώνει χωρίς λόγο. Μην επηρεαστείτε και προσπαθήστε να το κρατήσετε σταθερά στην αγκαλιά σας και να το ηρεμήσετε. Θα δείτε πως αφού του δώσετε λίγο χρόνο θα επανέλθει στην αρχική του συμπεριφορά.

Τι μπορεί να κάνει το παιδί σας στην ηλικία των 15-18 μηνών:

  1. Να δοκιμάσει καινούργιους τρόπους για να ταιριάξει αντικείμενα
  2. Να βγάλει τα καπάκια από τα δοχεία
  3. Να πετάξει μια μπάλα ενώ κάθεται ή είναι όρθιο
  4. Να ανακαλύψει τον κόσμο σκαρφαλώνοντας για να φτάσει πράγματα
  5. Να μετακινήσει ένα αντικείμενο για να πιάσει ένα άλλο που βρίσκεται πίσω του
  6. Να κρατήσει το ποτηράκι του κρατώντας το και με τα δυο του χέρια
  7. Να ανέβει μια σκάλα ενώ κρατιέται
  8. Να αρχίσει να κάνει αλματάκια στα δυο του πόδια
  9. Να βγάλει μόνο του τα παπούτσια του
  10. Να ανταποκριθεί στο κάλεσμα του ονόματος του και να κοιτάξει στα μάτια αυτόν που το φώναξε
  11. Να δείξει τουλάχιστον τρία μέρη του σώματος του
  12. Να βάλει δύο λέξεις μαζί σε μια πρόταση

Το παιδί σας μαθαίνει πώς να εξυπηρετεί τον εαυτό του

Το μωρό σας αρχίζει να συντονίζει τις κινήσεις του. Μπορεί να έχει μάθει ήδη πώς να κυλάει μια μεγάλη μπάλα. Τώρα θα μάθει πώς να την κλωτσάει και να την πετάει. Είναι επίσης έτοιμο να μάθει πώς να αυτοεξυπηρετείται. Ίσως είναι πολύ δραστήριο και δεν θέλει να κάθεται ακίνητο για πολύ ώρα. Μην σας παραξενέψει αν θέλει να τριγυρνά διαρκώς σε όλους τους χώρους του σπιτιού και να ανακαλύπτει νέα αντικείμενα.

Στους 18-21 μήνες το παιδί σας θα αρχίσει να κάνει τις δικές του ερμηνείες στο τραγούδι για αυτό δώστε του την ευκαιρία να ακούει διάφορα είδη μουσικής. Θα αρχίσει να φτιάχνει προτάσεις με δυο τρεις λεξούλες και θα κατανοεί αν ο τόνος της φωνής σας είναι χαρούμενος ή αυστηρός.

Ετοιμαστείτε να σας δώσει και τα πρώτα σημάδια ότι είναι έτοιμο να μάθει να πηγαίνει στην τουαλέτα μόνο του! Προετοιμαστείτε σωστά για όλα αυτά και συμβάλετε σημαντικά στην ανάπτυξη του παιδιού σας.

Τι μπορεί να κάνει το παιδί σας στην ηλικία των 18-21 μηνών:

  1. Πηδάει και με τα δυο πόδια ταυτόχρονα
  2. Ανεβαίνει σκάλες με την βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου
  3. Σκαρφαλώνει και στέκεται όρθιο πάνω σε μια καρέκλα
  4. Ντύνεται με την βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου
  5. Κυλάει μια μπάλα
  6. Τρέφεται μόνο του
  7. Γυρνάει μια μια τις σελίδες ενός βιβλίου
  8. Αρχίζει να αναγνωρίζει  να κατονομάζει και να σηκώνει απλά αντικείμενα
  9. Αρχίζει να φτιάχνει προτάσεις που αποτελούνται από δυο ή τρεις λέξεις
  10. Κάνει ποδήλατο σπρώχνοντας με τα πόδια του στο έδαφος
  11. Χρησιμοποιεί σωστά το κουτάλι
  12. Κατονομάζει και αναγνωρίζει απλά πράγματα
  13. Διαλύει τα παιχνίδια του και τα συναρμολογεί
  14. Γνωρίζει πότε θέλει να πάει τουαλέτα

Το παιδί σας εμπλουτίζει ολοένα το λεξιλόγιο του

Φτάσαμε και στην πιο δημοφιλή ηλικία των μικρών μας φίλων! Το παιδί σας έχει καταφέρει να επικοινωνήσει και αυτό είναι μια τεράστια κατάκτηση για εκείνο. Μέσα στον επόμενο χρόνο θα μάθει να χρησιμοποιεί περίπου 300 καινούργιες λέξεις. Τώρα μαθαίνει επίσης πώς να χρησιμοποιεί τις λέξεις αυτές. Έχει μάθει να λέει «όχι».

Στην πραγματικότητα το «όχι» είναι από τις αγαπημένες του λέξεις. Στην ηλικία των 21-24 μηνών του αρέσει να δείχνει στους άλλους όλα τα πράγματα που μπορεί να κάνει. Θα συνεχίσει να ρωτάει πολλά «γιατί» «που» και «τι είναι αυτό». Να είστε πολύ προσεκτικοί όταν μιλάτε,  γιατί θα μάθει να λέει ότι εσείς του λέτε. Εμπλουτίστε το λεξιλόγιο του παιδιού σας και θυμηθείτε πως σε αυτό το στάδιο πέρα από τη λεκτική επικοινωνία είναι σημαντική η κινητική, η γνωστική και η κοινωνική του ανάπτυξη.

Εμείς το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να ενισχύσουμε την αυτονομία του παιδιού και την αυτοπεποίθηση πως θα τα καταφέρει με ό,τι ασχοληθεί. Το πιο σημαντικό είναι να είμαστε κοντά του και να του δείχνουμε την αγάπη μας.

Τι μπορεί να κάνει το παιδί σας στην ηλικία των 21-24 μηνών:

  1. Περπατάει έχοντας πλέον την ικανότητα να κατευθύνει τις κινήσεις του, και θυμάται γνώριμα μέρη, όπως και πράγματα που συνέβησαν σε αυτά τα μέρη.
  2. Μπορεί να κλωτσάει μια μπάλα χωρίς να χάνει την ισορροπία του
  3. Μπορεί να ανεβοκατεβαίνει σκάλες
  4. Μπορεί να πηδάει και να στέκεται στις μύτες των ποδιών του
  5. Καταλαβαίνει και ακολουθεί απλές οδηγίες
  6. Δείχνει συγκεκριμένα αντικείμενα και σου λέει ότι τα θέλει
  7. Καταλαβαίνει πιο μακριές και πολύπλοκες προτάσεις
  8. Ρωτάει πολλές ερωτήσεις όπως «τι είναι αυτό;» «γιατί;» «που;»
  9. Αναγνωρίζει, δείχνει και σηκώνει κοινά αντικείμενα
  10. Ακολουθεί σύνθετες οδηγίες όπως «άσε το παιχνίδι σου και έλα εδώ»
  11. Κατανοεί τη χρησιμότητα των πραγμάτων
  12. Χορεύει στον ρυθμό
  13. Χτίζει πύργους με πάνω από 7 τουβλάκια
  14. Διατηρεί την ισορροπία του
  15. Χρησιμοποιεί σωστά το κουτάλι και το πιρούνι
  16. Αναγνωρίζει τη μεταμφίεση
  17. Αναφέρεται στον εαυτό του με το όνομά του

Τα δίχρονα είναι μεγάλοι εξερευνητές!

Τώρα έφτασε 2 χρονών και τα δίχρονα παιδιά είναι εκπληκτικά! Τώρα το παιδί σας περπατάει, μιλάει, τρέχει ασταμάτητα από δω και από κει! Χρειάζονται πολλές αγκαλιές και χαμόγελα. Θέλουν να τους μιλάς και να τους εξηγείς αυτά που σε ρωτάνε. Μαθαίνουν γρήγορα και δεν έχουν πάντα τις λέξεις για να εκφραστούν.

Να είστε ευγενικοί, ήσυχοι και γεμάτοι σεβασμό όταν τους μιλάτε ή όταν τους διορθώνετε. Στην ηλικία των 24-27 μηνών, χρειάζονται να νιώθουν καλά για τον εαυτό τους και να ξέρουν ότι είναι ιδιαίτεροι. Φροντίστε να βρίσκεστε στο πλευρό του παιδιού γιατί θα αρχίσει να κατανοεί πλήρως τα δύο βασικά συστατικά των σχέσεων: την αγάπη και την εμπιστοσύνη.

Τι μπορεί να κάνει το παιδί σας στην ηλικία των 24-27 μηνών:

  1. Να κάνει απλές επιλογές
  2. Να κρατήσει το ψαλίδι σωστά.
  3. Να κάνει ορνιθοσκαλίσματα και σημάδια με τους μαρκαδόρους
  4. Να περπατάει ανάμεσα από 2 ίσιες γραμμές
  5. Να πηδάει ή να περπατάει προς τα πίσω
  6. Να αντιγράφει οριζόντιες και κάθετες γραμμές
  7. Να συνεργάζεται όταν ντύνεται
  8. Να το λέει όταν θέλει να πάει τουαλέτα
  9. Να χτίζει ένα πύργο με 6-7 τουβλάκια
  10. Να καταλάβει αντωνυμίες: Εγώ, εσύ, αυτός
  11. Να μιλάει για πράγματα που τον ενδιαφέρουν
  12. Γνωρίζει το όνομά του
  13. Διαχωρίζει τη μέρα από τη νύχτα
  14. Βάζει και βγάζει άνετα τα παπούτσια του
  15. Έχει καλύτερο έλεγχο του σώματος του

Τα δίχρονα είναι πολύπλοκα παιδιά, αλλά ακόμα μεγαλώνουν με γρήγορο ρυθμό

Το παιδί σας ανακαλύπτει ότι μερικά πράγματα είναι ίδια και άλλα είναι διαφορετικά. Αρχίζει να καταλαβαίνει τις έννοιες του μακριού και του κοντού, του μαλακού και του σκληρού, του μεγάλου και του μικρού και άλλες έννοιες. Στην σωματική δραστηριότητα γίνεται ολοένα και καλύτερο.

Στην ηλικία των 27-30 μηνών μπορεί πλέον να περπατήσει, να σταματήσει γρήγορα, και να στρίβει από γωνίες. Μιλάει πολύ περισσότερο από πριν. Ακόμα, καταλαβαίνει καλύτερα το νόημα των λέξεων. Είναι πιο κοινωνικό και μιμείται πράγματα που κάνουν άλλοι στο σπίτι. Το μέγεθος και η πολυπλοκότητα του εγκεφάλου του αλλάζουν σημαντικά και ο 2ος χρόνος της ζωής του χαρακτηρίζεται από ποικίλες αναπτυξιακές κατακτήσεις. Αυξάνεται η συγκέντρωση του και αρχίζει να ενδιαφέρεται για παιχνίδια που απαιτούν σκέψη.

Δίνετε στο παιδιά σας συνεχώς ερεθίσματα να καταπιάνεται με πράγματα που θα διευρύνουν τις γνώσεις του. Οργανώστε του συναντήσεις με άλλα παιδάκια, πηγαίνετε το βόλτες στο πάρκο και δώστε του την ευκαιρία να εξερευνήσει τον κόσμο.

Τι μπορεί να κάνει το παιδί σας στην ηλικία των 27-30 μηνών:

  1. Να ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά
  2. Να κάνει πετάλι σε ένα τρίκυκλο
  3. Να τρέχει χωρίς να πέφτει
  4. Να παίζει με ευκολία στις κούνιες, σκάλες και σε οποιαδήποτε εξοπλισμένη παιδική χαρά
  5. Να σας δείξει τουλάχιστον έξι μέρη του σώματος μιας κούκλας ή του δικού του
  6. Να σας απαντήσει όταν το ρωτάτε ερωτήσεις που απαιτούν να σας δείξει τον τόπο, π.χ. “Που δουλεύει ο μπαμπάς σου;” ή ”Που κοιμάσαι εσύ”;
  7. Να καταλάβει τοπικές αντωνυμίες (π.χ. πάνω από, κάτω, μαζί, έξω, μακριά από, κτλ.)
  8. Να απαντήσει σε καθημερινές ερωτήσεις, π.χ. ”Τι είναι αυτό;”, ”Ποιο είναι το όνομά σου;”, ”Πόσο χρονών είσαι;”
  9. Να ταξινομήσει και να συνδέσει λογικά τις γνώσεις που έχει αποκτήσει
  10. Να κάτσει να ακούσει μουσική ή ένα παραμύθι για 5-10 λεπτά
  11. Να λέει ‘’ευχαριστώ’’ ή ‘’παρακαλώ’’ όταν του το θυμίζουν
  12. Να συνεργαστεί σε αυτό που του ζητάει ο γονιός, τις μισές περίπου φορές
  13. Να χρησιμοποιήσει μια λέξη για να εκφράσει την ανάγκη του για την τουαλέτα
  14. Να ονομάζει γνώριμους του ήχους
  15. Να χρησιμοποιεί το ‘’θα’’ σε απλές προτάσεις
  16. Να πίνει με καλαμάκι από το ποτήρι ή το κύπελλο του
  17. Να μασάει και να καταπίνει μόνο φαγώσιμες ουσίες
  18. Να βάζει τα παπούτσια του
  19. Να βρίσκει ένα συγκεκριμένο βιβλίο όταν του το ζητάνε
  20. Να ταυτίζει τρία χρώματα
  21. Να αντιγράφει κύκλους
  22. Να γυρίζει πόμολα και χερούλια στις πόρτες
  23. Να πλάθει μπαλάκια από πλαστελίνη
  24. Να κάνει τούμπα προς τα εμπρός, με βοήθεια
  25. Να ξετυλίγει μικρά αντικείμενα

Το παιδί σας αναπτύσσεται και αποκτά σε μεγαλύτερο βαθμό τον έλεγχο του σώματος του

Το μωρό σας είναι ήδη παιδί! Πρόκειται για το στάδιο που αφήνει πίσω του την ηλικία της εξάρτησης και οδεύει ολοταχώς προς τη σχολική ηλικία της μάθησης. Τους επόμενους μήνες θα είναι λιγότερο φασαριόζο και εσείς θα μπορέσετε να το χειριστείτε με περισσότερη ευκολία. Γεύεται, μυρίζει, ακουμπάει και απολαμβάνει τον κόσμο. Ελέγχει το σώμα του καθώς περπατάει και σηκώνει παιχνίδια.

Πλέον στην ηλικία των 30-33 μηνών έχει να επιδείξει καλύτερες δεξιότητες σε καθημερινές δραστηριότητες όπως είναι το ντύσιμο και η ώρα του φαγητού. Η διάρκεια συγκέντρωσης της προσοχής του αρχίζει να μεγαλώνει, οπότε η τηλεόραση μπορεί να κεντρίσει περισσότερο το ενδιαφέρον του. Φροντίστε να παρακολουθεί περιορισμένη ώρα και προγράμματα που θα το ψυχαγωγήσουν.
Να ακούτε πάντα αυτό που έχει να πει το παιδί σας, σαν να είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο.

Να επικοινωνείτε μαζί του και να του αφιερώνετε χρόνο ώστε να μπορεί να καταφέρει πράγματα μόνο του, με τη δική σας διακριτική καθοδήγηση και ενθάρρυνση. Τα αποτελέσματα θα σας καταπλήξουν.

Τι μπορεί να κάνει το παιδί σας στην ηλικία των 30-33 μηνών:

  1. Πηδάει περίπου 8 εκατοστά μακριά από εκεί που στεκόταν.
  2. Ανοίγει και κλείνει το ψαλίδι.
  3. Πίνει νερό από ένα μικρό ποτήρι χωρίς βοήθεια, παρόλο που ακόμα μπορεί να πιτσιλιστεί.
  4. Ακολουθεί διαταγές που περιλαμβάνουν όχι περισσότερα από δύο μέρη πχ «Βρες τα παπούτσια σου και πάρε το παλτό σου».
  5. Έχει αντίληψη του μεγέθους, όπως «μεγάλο» «ψηλό».
  6. Αρχίζει να χρησιμοποιεί διάφορα μέρη του λόγου όπως προθέσεις, τον πληθυντικό αριθμό, κτητικές αντωνυμίες, καταλήξεις ρημάτων.
  7. Ζωγραφίζει κάθετες και οριζόντιες γραμμές και κύκλους.
  8. Ονομάζει γνώριμους ήχους.
  9. Ελέγχει την ένταση της φωνής του 9 στις 10 φορές.
  10. Φοράει μόνο του μπουφάν ή ζακέτα, πουκάμισο κλπ.
  11. Βρίσκει το μπροστινό μέρος στα ρούχα του.
  12. Βουρτσίζει τα δόντια του όταν του λένε να το κάνει.
  13. Λέει τι κάνει κάποιος, σε μια εικόνα που του δείχνουν.
  14. Περπατάει προς τα πίσω.
  15. Χτίζει πύργους με 5-6 κύβους.
  16. Ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά.
  17. Τρέχει γρήγορα.
  18. Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του.
  19. Κάνει παιχνίδια προσποίησης, π.χ. κάνει πως ταΐζει την κούκλα του.
  20. Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες.
  21. Αντιγράφει γραμμές και κύκλους.
  22. Βιδώνει και ξεβιδώνει καπάκια.
  23. Θέτει σε λειτουργία μηχανικά παιχνίδια.
  24. Πίνει από ένα ποτήρι χρησιμοποιώντας καλαμάκι.
  25. Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια, έχοντας βέβαια σπάνια μικροατυχήματα!

Aποφύγετε να το επιπλήξετε.

Το παιδί σας αναπτύσσει τις γλωσσικές του δεξιότητες
Το παιδί σας μαθαίνει τον κόσμο με το να σας παρακολουθεί και να επαναλαμβάνει τα πράγματα που κάνετε εσείς. Η ηλικία των 36-39 μηνών είναι η καλύτερη περίοδος για να αρχίσετε να λύνετε απλά προβλήματα με το να ρωτάτε απλές ερωτήσεις και να αφήνετε τα παιδί σας να σκεφτεί τρόπους να απαντήσει.

Ο καλύτερος τρόπος μάθησης είναι το παιχνίδι. Παίξτε μαζί του παιχνίδια που του επιτρέπουν να επιλέγει και να αποφασίζει ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να κάνει κάτι.

Το παιδί σας μαθαίνει να εκφράζει τα συναισθήματα του

Το παιδί σας σε αυτή την ηλικία μπορεί συχνά να ονειρεύεται και εφεύρει φανταστικές καταστάσεις. Δεν θα μπορέσετε να εκπληρώσετε όλες του τις ευχές και προσδοκίες αλλά πρέπει να του δείξετε τον σεβασμό που αξίζει με το να το ακούτε προσεκτικά. Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να εκφράζεται ελεύθερα και ενθαρρύνετε το να σας δείχνει τα αισθήματα του. Δείξτε του τρόπους να εκφράσει τον θυμό του και άλλα αρνητικά συναισθήματα που όμως δεν βλάπτουν κανένα άλλο.

Θυμός

Το παιδί σας είναι θυμωμένο: Η γλώσσα του σώματός του σας δείχνει ακριβώς πόσο θυμωμένο είναι.
Γιατί είναι θυμωμένο; Σας ζήτησε κάτι και εσείς του απαντήσατε «όχι». Σας δείχνει με την σειρά του ότι είναι θυμωμένο. Εδώ είναι ένας θετικός τρόπος να χειριστείτε την κατάσταση:
Παιδί: «Δεν σε αγαπάω εάν δεν με αφήσεις να το κάνω. Σε μισώ!»
Μαμά: «Φαίνεσαι θυμωμένος»
Παιδί: «Είμαι! Δεν σε πάω»
Μαμά: «Καταλαβαίνω ότι είσαι θυμωμένος όταν δεν παίρνεις κάτι που θέλεις πολύ. Μερικές φορές και εγώ θυμώνω για τον ίδιο λόγο. Όταν νιώθεις έτσι είναι καλύτερα να μιλάς για αυτό. Ίσως εάν σου πω γιατί είπα όχι θα καταλάβεις και θα συμφωνήσεις και δεν θα είσαι τόσο θυμωμένος μαζί μου. Ο λόγος είναι ότι……..»

Σημειώστε ότι το παιδί σας μπορεί να συνεχίσει να είναι θυμωμένο. Εάν κάθε φορά που γίνεται αυτό έχετε μια ήρεμη ανταπόκριση και του εξηγείτε γιατί γίνεται αυτό, το παιδί εύκολα θα κουραστεί με την στάση σας και θα προχωρήσει σε μια άλλη δραστηριότητα. Με λίγα λόγια θα ξεχαστεί εύκολα.

Προσπαθήστε να βοηθήσετε το παιδί σας να διαχειριστεί τον θυμό του. Να μάθει να τον εκφράζει μέσα από τη ζωγραφική, τον χορό, με μία βόλτα, χωρίς να γίνεται επιθετικό. Ένας σωστός τρόπος από τη μεριά σας είναι η υποχώρηση. Δώστε του χρόνο να σκεφτεί τι συνέβη και μη το επιβαρύνετε με ευθύνες. Μη προσπαθήσετε να του δώσετε λύσεις όταν το απαιτήσει.
Αφήστε το να ηρεμήσει και πείτε του ότι θα το συζητήσετε αργότερα. Μια καλή τεχνική είναι να καθοδηγήσετε το παιδί σας να παίρνει σωστές αναπνοές. Να ξεκινήσει με 3 ανάσες και στη συνέχεια να μετρήσει από μέσα του μέχρι το δέκα. Δείξτε υπομονή, διατηρήστε τον αυτοέλεγχο σας και προσπαθήστε να αγνοήσετε φράσεις που μπορεί να σας πει όταν είναι θυμωμένο όπως ‘’είσαι κακιά μαμά’’. Να θυμάστε πάντα πως πρόκειται για την εκπαίδευση του παιδιού σας.

Ερωτηματολόγιο Αυτισμού

Το ερωτηματολόγιο αυτό θα φανεί χρήσιμο σε μητέρες που υποψιάζονται ότι το παιδί τους μπορεί να έχει κάποια ανησυχητικά σημάδια που σχετίζονται με τις διαταραχές επικοινωνίας και το αυτιστικό φάσμα. Η συμπλήρωση του μπορεί να συμβάλει στην πρώιμη ανίχνευση.

Οδηγίες: Κυκλώστε όσες από τις ερωτήσεις ταιριάζουν στο παιδί σας.

  1. Το παιδάκι σας κάνει πάντα παλαμάκια ή κουπεπέ, ύστερα από μίμηση ή εντολή;
  2. Μπορεί και εκτελεί πάντα απλές εντολές όπως «Δώσε μου την τσάντα», « φέρε τα παπούτσια σου»;
  3. Το παιδάκι σας γνέφει αυθόρμητα «αντίο» ή «γεια» ;
  4. Ανταποκρίνεται πάντα και αμέσως όταν το φωνάζετε με το όνομά του;
  5. Δείχνει με το βλέμμα του, όταν το ρωτάτε «πού είναι ο μπαμπάς ή η γιαγιά»;
  6. Μπορεί να μας δείξει με το δάκτυλο 3 αντικείμενα γύρω του ή από μια εικόνα (π.χ. πού είναι ο λύκος;, πού είναι το μήλο;)
  7. Γνωρίζει τη χρήση απλών αντικείμενων (π.χ. των κλειδιών, της χτένας), ώστε να τα χρησιμοποιήσει σωστά όταν του ζητηθεί;
  8. Παρουσιάζει δυσκολίες σε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω: τη συγκέντρωση προσοχής-υπερκινητικότητα, τις συνήθειες στον ύπνο, το φαγητό και τις καθημερινές δραστηριότητες φροντίδας εαυτού (μπάνιο, ντύσιμο;)

Αν έχετε απαντήσει μέχρι και 5 ναι, τότε συζητήστε τα αποτελέσματα με τον παιδίατρο σας

Το ερωτηματολόγιο αυτό θα φανεί χρήσιμο σε μητέρες που υποψιάζονται ότι το παιδί τους μπορεί να έχει κάποια ανησυχητικά σημάδια που σχετίζονται με τις διαταραχές επικοινωνίας και το αυτιστικό φάσμα. Η συμπλήρωση του μπορεί να συμβάλει στην πρώιμη ανίχνευση.

Οδηγίες: Κυκλώστε όσες από τις ερωτήσεις ταιριάζουν στο παιδί σας.

  1. Το παιδάκι σας συνδυάζει ήχους ή λέξεις με ένα αντικείμενο, π.χ. λέει «τζιζ» για το ζεστό, «πάει» για το έφυγε;
  2. Εκφράζει συναισθήματα με χειρονομίες; (π.χ. κάνει καλό-καλό το αρκουδάκι ύστερα από παρότρυνση; Κυκλώνουμε αν το χαϊδέψει ή το αγκαλιάσει.)
  3. Μπορεί να πει 3-5 αντικείμενα αυθόρμητα;
  4. Γνωρίζει και λέει το όνομά του όταν ρωτηθεί; (Κυκλώνουμε ακόμα κι αν δε το λέει καθαρά)
  5. Μιμείται καταστάσεις της καθημερινής ζωής χρησιμοποιώντας τα παιχνίδια του; (π.χ. να χτενίσει με τη χτένα μια κούκλα του ή να προσποιηθεί ότι πίνει από ένα φλιτζανάκι) ;
  6. Μπορεί να ακολουθήσει μαζί σας τα λόγια ή τις περισσότερες κινήσεις από ένα απλό τραγούδι π.χ. από το «Αχ κουνελάκι» (διατηρώντας την προσοχή του);
  7. Μπορεί πάντα να εκτελεί μια διπλή εντολή όπως «άνοιξε το συρτάρι και φέρε την μπλούζα σου» ;
  8. Παρουσιάζει δυσκολίες σε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω: τη συγκέντρωση προσοχής, τις συνήθειες στον ύπνο, το φαγητό και τις καθημερινές δραστηριότητες φροντίδας εαυτού (μπάνιο, ντύσιμο;)

Αν έχετε απαντήσει μέχρι και 5 ναι, τότε συζητήστε τα αποτελέσματα με τον παιδίατρο σας

Το ερωτηματολόγιο αυτό θα φανεί χρήσιμο σε μητέρες που υποψιάζονται ότι το παιδί τους μπορεί να έχει κάποια ανησυχητικά σημάδια που σχετίζονται με τις διαταραχές επικοινωνίας και το αυτιστικό φάσμα. Η συμπλήρωση του μπορεί να συμβάλει στην πρώιμη ανίχνευση.

Οδηγίες: Κυκλώστε όσες από τις ερωτήσεις ταιριάζουν στο παιδί σας.

  1. Απαντάει με λέξεις ή χειρονομία σε ερωτήσεις όπως, «πόσο αγαπάς τη μαμά σου;»;
  2. Ρωτάει συχνά για πράγματα γύρω του, π.χ. «τι είναι αυτό; » ;
  3. Μπορεί να κατανοεί σχεδόν όλες τις εντολές που του δίνουμε;
  4. Μπορεί να διατηρήσει συνεχόμενα την προσοχή του για 2 λεπτά παρατηρώντας τις λεπτομέρειες ενός βιβλίου (π.χ. το σπιτάκι του σκύλου);
  5. Το παιδί εκτός από μαμά- μπαμπά, μπορεί να ονομάσει τουλάχιστον 5-10 αντικείμενα και 2-3 ρήματα (όχι απαραίτητα καθαρά)
  6. Διατηρεί τις ικανότητες που έχει κατακτήσει σε μικρότερη ηλικία (λεξιλόγιο, συμπεριφορά, χειρονομίες);
  7. Κοιτάζοντας μαζί του ένα οικογενειακό άλμπουμ μπορεί να αναγνωρίσει και να δείξει τον εαυτό του, τη μαμά, τον μπαμπά ή άλλα συγγενικά πρόσωπα;
  8. Παρουσιάζει δυσκολίες σε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω: τη συγκέντρωση προσοχής-υπερκινητικότητα, τις συνήθειες στον ύπνο, το φαγητό και τις καθημερινές δραστηριότητες φροντίδας εαυτού (μπάνιο, ντύσιμο;)

Αν έχετε μέχρι και 5 ναι, τότε συζητήστε τα αποτελέσματα με τον παιδίατρο σας.

Το ερωτηματολόγιο αυτό θα φανεί χρήσιμο σε μητέρες που υποψιάζονται ότι το παιδί τους μπορεί να έχει κάποια ανησυχητικά σημάδια που σχετίζονται με τις διαταραχές επικοινωνίας και το αυτιστικό φάσμα. Η συμπλήρωση του μπορεί να συμβάλει στην πρώιμη ανίχνευση.

Οδηγίες: Κυκλώστε όσες από τις ερωτήσεις ταιριάζουν στο παιδί σας.

  1. Το παιδί μπορεί να παίξει κρυφτό με εναλλασσόμενη σειρά για 2-3 γύρους συνεχόμενα;
  2. Δείχνει ενδιαφέρον και θέληση για να παίξει με άλλα παιδιά;
  3. Κάνει συχνά ερωτήσεις με το «πού» και το «τι»;
  4. Όταν αναφέρεται στον εαυτό του χρησιμοποιεί το πρώτο πρόσωπο (π.χ. εγώ θέλω);
  5. Του αρέσει να παίζει με πολλά και διαφορετικά παιχνίδια;
  6. Συνεχίζει να μαθαίνει καινούρια πράγματα σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο;
  7. Κατά τη γνώμη σας μιλάει τόσο καλά όσο και άλλα παιδιά της ηλικίας του;
  8. Παρουσιάζει δυσκολίες σε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω: τη συγκέντρωση προσοχής-υπερκινητικότητα, τις συνήθειες στον ύπνο, το φαγητό και τις καθημερινές δραστηριότητες φροντίδας εαυτού (μπάνιο, ντύσιμο);

Αν έχετε απαντήσει μέχρι και 5 ναι, τότε συζητήστε τα αποτελέσματα με τον παιδίατρο σας.